Fem vanliga cykelreparationer du kan göra själv

Cykling är en underbar aktivitet som kombinerar frisk luft, motion och ett effektivt sätt att förflytta sig. Men som med alla fordon behöver även en cykel underhållas och ibland repareras. Det bra med cyklar är att många av de vanligaste problemen kan åtgärdas hemma, med lite kunskap och rätt verktyg. Det kan vara allt från att laga en punktering till att justera bromsar. I den här guiden kommer vi gå igenom fem vanliga cykelreparationer som du enkelt kan göra själv. Inte bara kan det vara tillfredsställande att själv kunna laga sin cykel, det kan också spara en hel del pengar i långa loppet.

Att fixa en punktering

En av de vanligaste cykelreparationerna är att laga en punktering. Detta är något som de flesta cyklister kommer att stöta på förr eller senare. Starta med att ta bort hjulet från cykeln. Detta görs enklast om du först tömmer däcket på luft. Sedan använder du däckjärn för att försiktigt arbeta däcket ur fälgen. När du tagit bort däcket, leta efter skadan på cykelslangen. Vid mindre hål kan du använda en lagningslapp. Först måste du rengöra och slipa området kring hålet. Applicera sedan lim och vänta tills det blivit klibbigt. Tryck därefter på lagningslappen och se till att den fäster ordentligt. Om slangen är för skadad behöver den bytas ut helt. Efter reparationen eller utbytet av slangen, sätt tillbaka däcket på fälgen och fyll på luft. Kontrollera att däcket sitter jämnt runtom och att det inte finns några skador på fälgen.

Justering av växlar

Att få en mjuk och exakt växling gör cykelturen mycket angenämare. Med tiden kan dock växlarna bli missjusterade. De flesta moderna cyklar har indexväxlar, där man måste justera växelvajern så att växlarna byter steg för steg mellan klingorna eller kassetten. Börja med att se om växelvajern är korrekt spänd; en för lös eller för stram vajer leder till dålig växling. Du kan justera spänningen med en justerskruv som vanligtvis sitter vid växelreglaget eller där vajern kommer ut från ramen. Om problemet inte löses efter justering av spänningen kan du behöva justera växelörona. Växelörona håller bakväxeln på plats och om de är böjda kan växlingen påverkas negativt. Det är vanligtvis en jobb för en verkstad att räta ut växelörona ordentligt om de är allvarligt böjda, men mindre justeringar kan du göra själv med försiktighet.

Bromsjustering och byte av bromsbelägg

Bromsar som fungerar korrekt är avgörande för cykelns säkerhet. Även bromsar behöver regelbunden service för att upprätthålla optimal funktion. Först och främst, kontrollera bromsbeläggen. Om dessa är nedslitna, måste de bytas ut. Ta bort det gamla bromsbelägget, rengör ytan och montera de nya beläggen. Se till att de riktas så att de träffar fälgen korrekt och inte däcket eller luften. När det gäller justering av bromsarna, se till att bromsarmarna rör sig fritt och att vajern är korrekt spänd. Bromsens spänning kan justeras vid handtaget eller vid bromsen själv, beroende på typ av broms. Skivbromsar kan kräva att du justerar positionen på bromsoket för att säkerställa att det inte skaver mot skivan.

Utbyte av kedjan

Kedjan på en cykel kan bli utsliten eller rostig, och ibland även gå av. Det är viktigt att byta ut din kedja när den är utsliten eftersom en dålig kedja kan skada andra delar av drivlinan. För att byta en kedja, börja med att mäta den så att du vet att den har korrekt längd. Använd en kedjebrytare för att ta bort länkar om den är för lång. När du installerar den nya kedjan, följ tillverkarens instruktioner. Många nya kedjor kommer med ett masterlänk som gör det lätt att ansluta ändarna utan verktyg. När kedjan är på plats, cykla genom alla växlar för att säkerställa att kedjan rör sig smidigt. Efter installation, se till att underhålla kedjan genom regelbunden rengöring och smörjning.

Rengöring och underhåll av cykeln

Att regelbundet rengöra och underhålla cykeln förlänger inte bara dess livslängd utan det ger även en bättre cykelupplevelse. Smuts och grus som byggs upp kan försämra de rörliga delarna och leda till en förtida slitage. Rengör cykelns ram med en mjuk borste och tvålvatten, och torka sedan av den med en ren trasa. Använd en särskild rengörare för kedjor och drivlinan. Kom ihåg att smörja alla rörliga delar regelbundet, inklusive kedjan, växlar och bromsar. Välj ett lämpligt smörjmedel beroende på väderförhållandena du cyklar i – det finns speciella smörjmedel för våta eller torra förhållanden. Att kunna utföra grundläggande reparationer och underhåll på din cykel är inte bara praktiskt, det hjälper dig också att förstå din cykel bättre och ger en större känsla av prestation. Det behövs inte alltid en professionell mekaniker för att hålla din cykel i gott skick. Med rätt verktyg, lite tålamod och övning kan du snart bli självtillräcklig när det gäller att underhålla och reparera din cykel.

Vanliga frågor

Vad behöver jag för att reparera en punktering hemma?
För att reparera en punktering behöver du en ny cykelslang eller en lagningslapp, däckjärn, pump och eventuellt ett reparationskit som ofta innehåller lappar, lim och sandpapper. Det är även praktiskt att ha en hink med vatten för att hitta hålet i slangen.

Hur ofta ska jag byta bromsbelägg på min cykel?
Du bör inspektera dina bromsbelägg regelbundet och byta dem när de är slitna. Hur ofta de behöver bytas beror på hur mycket och i vilka förhållanden du cyklar. Generellt sett bör du byta bromsbelägg var 500:e till 1000:e kilometer.

Är det svårt att justera växlarna på en cykel?
Justering av växlar kan kräva lite fingerfärdighet, men det är inte svårt om du lär dig hur det fungerar. Det viktigaste är att vara uppmärksam på detaljerna och följa stegen noggrant. Med lite övning kan du enkelt justera dina växlar hemma.

När ska en cykelkedja bytas ut?
Cykelkedjan bör bytas när den är utsträckt (en term som används när länkarna blir längre än de borde vara), slitna eller rostiga. Ett enkelt sätt att mäta detta är att använda en kedjemätare. Om kedjan har ”sträckt” sig 0,75% jämfört med den ursprungliga längden, är det dags att byta ut den. Regelbunden smörjning och rengöring kan dock förlänga kedjans livslängd.

Hur vet jag vilket smörjmedel jag ska använda för min cykel?
Välj smörjmedel beroende på cykelns användningsområde och rådande väderförhållanden. För torra och dammiga förhållanden är torrt smörjmedel lämpligt eftersom det inte drar till sig så mycket smuts. För våta förhållanden är ett vått smörjmedel bättre eftersom det är vattentåligt och ger ett bättre skydd mot rost. Det finns även allroundsmörjmedel som är till för blandade förhållanden.

Kan jag förebygga punkteringar?
Medan du inte helt kan undvika punkteringar, finns det några åtgärder du kan vidta för att minska risken. Använd punkteringsskyddade däck eller försedd med ett extra skyddande lager. Se även till att alltid ha rätt lufttryck i dina däck, då både över- och underinflation kan leda till punkteringar.